tisdag 6 januari 2009

Kök och matsal



Jaa, matsal. Vi bor ju i ett radhus så vi har ju matsalen i köket. Vi har dessutom köket där tvättstugan var ursprungligen. Men den byggnationen skedde före vår tid i huset.

Jag hade 3 mål med nya köket. Ett skafferi, en frys i köket, en rejäl diskbänk med 2 diskhoar.
Tidigare hade vi som en halv-köksö som kom ut från väggen vid spisen. Det blev betydligt luftigare kök när vi fick bort den.
Jag ritade köket själv, och det mesta kommer från IKEA. Matbordet är inte från IKEA. Maken stred för ett ekbord, och jag hade fått mitt kök som jag ville. (Ett matbord är ju lättare att flytta ut.) Jag skulle gärna köpa en gammal ekgrupp och måla vit.



Skafferiet är helt toppen! Jag skulle lätt kunna fylla ett ända upp till taket,men det blev luftigt att inte ha det i takhöjd. På denhär bänken förändras grejerna hela tiden...Liksom på lillhyllan bredvid. Den gulnande furudörren in till tvättstugan syns också. Den ska målas...



På diskbänken ville jag ha ett skåp att gömma vattenkokare, brödrost ch matberedaren i. Praktiskt och blåst på bänken.
Tidgare hade vi två hörnskåp nu ville jag inget ha. Efter mycket funderingar blev det en lösning med ett hemligt skåp. Om man drar ut soplådan nedanför diskbänken kommer man sig in till det hemliga skåpet, där förvaras sånt som vi inte behöver så ofta. Vi slapp också hörnöverskåp.


Lådorna slukar massor poslin o dyl. Det finns lite pyssel som fortfarande är ogjort i köket, fläktgrejen och en list under överskåparna...


Hyllorna som kom upp vid fläkten, blev en bra brytning mot allt kakel. Vi har haft glögg här hela december. Nu har vi burkar med kakor och godis här.



I söndags kom Lailas bakbok framigen. Prinsessan bakade saffransskorpor och kaneldrömmar. Gott!



Vår älskade tutt-burk som står på den centralaste platsen i huset. Ändå verkar tuttarna på rymmen jämmt. En lokal keramikkonstnär har gjort den. Katarina K
Kika in på hennes fina sida! Ha en bra kortvecka!
Välkommen tilllbaka Prinsessan och jag.

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilket fint kök, ni har så väldigt fint hemma. Jag skulel kunna "Moving in right away"!! Kikade lite extra på hur fint det var i flaskorna ovanför diskhon. Är det marimint och Marianne du har där i?

~Livet i byn

Ingrid sa...

Jag känner igen det där med att maken tycker saker och ting kan vara opraktiska. Vi får ju tänka på hundarnas framfart och det får man ju höra allt som oftast. Vitt är således ingen färg för oss :0)

~Livet i byn

Handplockat sa...

Meeen ÅÅH jag bara njuter
av Era fina bilder på ert karamellsnygga Kök

vad är en bal på slottet... suck ;)

Hoppas ni myser och mår bra

stora kramen

MADELEINE sa...

Jäkla snyggt kök!!!